6.3 Veiligheid
Wat hebben we bereikt
Wat willen we bereiken
We willen onze gemeente veilig houden. Dat doen we met inzet van onze handhavers op de plaatsen waar zij nodig zijn. Ook zetten we handhavers in bij signalen vanuit de samenleving. Ook willen we meer samenwerking tussen de domeinen Zorg en Veiligheid.
6.3.1 Veilige woon en leefomgeving
We willen veiligheid verankeren in de stad en de kernen. Daarbij is een actieve aanpak van problemen rondom veiligheid en leefbaarheid belangrijk. We zetten in op problemen die met de dagelijkse kwaliteit van wonen en leven te maken hebben. Onze acties zijn erop gericht om vanuit de keten op te treden. Oftewel samen met onze partners, waarbij we vooral inzetten op preventie.
Inzet boa’s leefbaarheid
In 2024 is het team van Boa’s verder geprofessionaliseerd. Diverse malen en in uiteenlopende situaties hebben politie en boa’s goed en integraal samengewerkt. We blijven inzetten op de doorontwikkeling van een goede samenwerking tussen politie en boa’s. Binnen de bestaande groep Boa’s zijn twee collega’s aangesteld als senior boa. Daarnaast zijn een aantal boa’s opgeleid in verschillende specialismen, waaronder jeugd en ondermijning. Om toekomstige teamleden te werven is er in 2024 een wervingsvideo opgenomen die gebruikt kan worden bij openstaande vacatures. Eind 2024 zijn drie nieuwe boa’s aangenomen waardoor we het jaar 2025 op volle sterkte starten. Dan zijn er 10 boa’s in dienst.
(woon)overlast
In verband met de grote toename in casuïstiek is het beleid woonoverlast nog niet opgeleverd. Met name de aanpak met betrekking tot het soevereine gedachtegoed vergt meer tijd dan verwacht. Zo zijn er dit jaar meerdere bewustwordingssessies georganiseerd met betrekking tot het soevereine gedachtegoed. Ook zijn hier meerdere maatwerkaanpakken op toegepast.
Handhaving Omgevingswet
Toezicht en handhaving onder de Omgevingswet speelt een belangrijke rol in het waarborgen van een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving.
Om dit te borgen is op 9 januari 2024 de Uitvoerings- en handhavingsstrategie vastgesteld. Er wordt gewerkt aan de hand van deze strategie. Zo richt het toezicht zich op het controleren of activiteiten voldoen aan de vastgestelde regels en normen, zoals bijvoorbeeld het naleven van afgegeven vergunningen. Wanneer er een overtreding wordt geconstateerd, wordt conform de strategie handhavend opgetreden.
Handhaving oneigenlijk gebruik van woningen
Het oneigenlijk gebruik van woningen is een activiteit die een meerjarige aanpak vergt. In februari 2020 werd een projectplan ‘aanpak oneigenlijk gebruik woningen’ opgesteld.
In 2024 is gebleken dat onze leegstandlijst niet overeenkomst met het aantal leegstaande panden die het CBS in beeld brengt. Hiervoor is een logische verklaring, de leegstandslijst van het CBS:
- Bevat ook woningen die nu op verklaarbare wijze kortstondig tijdelijk leegstaan wegens verhuizingen etc.
- Bevat alle leegstaande verblijfsobjecten in Schagen zonder dat hierin gefilterd is op opvallende zaken.
- Zijn gebaseerd op de juiste bronbestanden, namelijk de basisregistraties BAG, WOZ en BRP
Administratieve leegstand is wat anders dan feitelijke leegstand. Er is niet in de praktijk getoetst of iets wel echt leegstaat.
In 2024 is een start gemaakt om onze leegstandslijst te optimaliseren en werkbaar te maken voor teams Burgerzaken en Toezicht en Handhaving. Dit proces wordt in 2025 afgerond. Daarnaast zijn onze data-analisten bezig met de ontwikkeling van een app, zodat de toezichthouders ter plaatse de actuele informatie van een locatie ter beschikking heeft. Dit maakt het werken op locatie efficiënter.
Algemene Plaatselijke Verordening
De vernieuwde Algemene Plaatselijke Verordening is in december voorgelegd aan het college en wordt in 2025 aan de gemeenteraad aangeboden. Naast de gebruikelijke actualisering aan gewijzigde wet- en regelgeving, zijn in deze APV een aantal artikelen aangescherpt op het gebied van openbare orde en veiligheid. Zo is bijvoorbeeld een artikel opgenomen om op afhaalrestaurants een Bibob-toets uit te kunnen voeren.
6.3.2 Programma Bedrijvigheid en veiligheid
De sociale onveiligheid op verschillende locaties van bedrijvigheid staat centraal. Het gaat hierbij om veilige bedrijventerreinen, evenementen en veilig uitgaan en toerisme.
In 2024 hebben wij een aantal projecten uitgevoerd om de veiligheid op bedrijventerreinen, evenementen en veilig uitgaan te verbeteren:
Veilig buitengebied
Het project ‘veilig ondernemen in het buitengebied’ is niet goed van de grond gekomen. Begin 2024 zijn een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers. Hier was minimaal interesse voor. Het project is in 2024 dan ook stilgelegd. Er wordt gekeken naar andere mogelijkheden om verder invulling te geven aan dit project.
Evenementen
Evenementen zijn belangrijk voor het imago, de stadspromotie en economische ontwikkeling van de gemeente Schagen. Naast positieve effecten kunnen evenementen ook negatieve effecten met zich meebrengen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn geluidsoverlast, verkeers- en parkeeroverlast, vervuiling en vandalisme. Om deze zaken in te regelen is een nieuw evenementenbeleid vastgesteld.
Het team van boa’s is in 2024 ingezet tijdens de grotere evenementen binnen de gemeente Schagen. Tijdens de inzetten voor Paasvee, Magnus Festival, Popweekend en de kermis van Schagen, hebben de boa’s intensief samengewerkt met de politie. Er is gewerkt met mandaat voor het afgeven van gebiedsverboden aan de politie.
Horeca
Om de veiligheid tijdens het uitgaan beter te kunnen waarborgen is in 2024 een nieuw horeca convenant opgesteld. Het convenant is een samenwerking met gemeente, politie, horeca opgesteld waarin afspraken worden gemaakt over informatiedeling en gezamenlijk optreden. Het convenant wordt begin 2025 door alle partijen ondertekend.
6.3.3 Programma Jeugd en veiligheid
We willen de problemen rondom jeugd aanpakken. Hierbij pakken wij de leiding om samen met onze partners te komen tot een aanpak waarbij de overlast wordt teruggedrongen.
In 2024 is een groepsscan gemaakt van een groep jongeren die problematisch gedrag vertoont. De groepsscan wordt gebruikt om de aanpak van deze groep jongeren verder op te pakken. Daarnaast zijn er projecten uitgevoerd zoals The Hunt en het werken met een VR-game over steekgeweld.
6.3.4 Programma fysieke veiligheid
In Nederland zijn er wetten en regels die bijdragen aan het voorkomen van incidenten en veiligheidsproblemen. Als gemeente hebben we een actieve rol in het handhaven van deze wetten en regels. Daarnaast zetten wij reddingsbrigades in voor veiligheid op onze stranden.
Voorbereiding rampenbestrijding/crisisbeheersing
In 2024 zijn er 3 (interne) collega’s toegevoegd aan het Piket team. Dit team zorgt voor eerste opvolging van meldingen binnen de gemeente. Hierbij moet o.a. gedacht worden aan inzet bij de brand op de Gedempte Gracht. Het team bestaat op dit moment uit 7 piketteamleden en 2 collega’s die back-up staan. Het toevoegen van de collega’s aan het piketteam heeft geen financiële gevolgen.
Reddingsbrigade Sint Maartenszee
Voor aanvang van het strandseizoen 2024 is het nieuwe gebouw voor de reddingsbrigade voor Sint Maartenszee opgeleverd. In plaats van een oude schuur van defensie beschikken de vrijwilligers van de reddingsbrigade nu over een gebouw waar de voertuigen veilig opgeslagen en onderhouden kunnen worden en waar noodzakelijke trainingen en cursussen gegeven kunnen worden. Op deze manier dragen wij ook voor de komende jaren bij aan een veilig gebruik van onze stranden.
Veilig strand
Voor de veiligheid op het strand hebben wij in 2024 divers nieuw materiaal aangeschaft, waaronder een nieuwe auto voor reddingsbrigade Callantsoog en onze Boa’s.
6.3.5 Programma integriteit en veiligheid
Ondermijnende criminaliteit is een steeds groter probleem. Dit uit zich in Schagen onder andere door hennepkwekerijen, drugslabs, dumpingen van (drugs)afval, geweldsmisdrijven en cybercriminaliteit. Ondermijning kunnen wij alleen aanpakken door samen met onze partners daadkrachtig op te treden.
Ondermijning
In 2024 is toegewerkt naar het vaststellen van een Noord-Hollandse Norm Weerbare overheid. Deze norm is begin 2025 daadwerkelijk vastgesteld. In de norm zijn maatregelen opgenomen om de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie maar ook van de inwoners van de gemeente te vergroten. Hiervoor is ook het Bibob-beleid vernieuwd en een Bibob-coördinator aangenomen.