6.2 Dienstverlening en organisatie
Wat hebben we bereikt
In 2024 is het nieuwe zaaksysteem ingevoerd. Het online volgen van de status en de voortgang van (aan)vragen van onze inwoners wordt hierbij mogelijk gemaakt.
De pilot Toegang, die heeft gelopen van 1 januari tot 1 juli 2024 is een succes. De pilot Toegang is gestart om een kwaliteitsverbetering te realiseren op de dienstverlening aan onze inwoners vanuit de Integrale Toegang.
Tijdens de pilot zijn de relaties met het verwante vakgebied gelegd en uitgebreid om de (preventieve) dienstverlening aan onze inwoners te versterken. Tevens heeft de georganiseerde (vrije) inloopspreekmiddag op het gemeentehuis geleid tot tevreden inwoners die laagdrempeligheid ervaren om hun vraag te stellen. De verbeterslag die is gemaakt in de interne en externe samenwerking zorgen ervoor dat onze inwoners sneller op de juiste plaats terecht komen met hun vragen. De beoogde kwaliteitsslag in de pilot is gerealiseerd en zal de komende tijd verder worden uitgebreid.
De paspoortpiek is opgevangen en heeft niet geleid tot langere wachttijden aan de balie. Door middel van flexibele inzet van medewerkers, extra avondopenstelling en inhuur van medewerkers tijdens de grootste piek is de paspoortpiek aangepakt.
In juni zijn de Europese parlementsverkiezingen succesvol georganiseerd en verlopen. Dit mede door de inzet van ruim 250 vrijwilligers en medewerkers. Vrijwilligers en medewerkers zijn ingezet voor de bezetting van de stembureaus en bij de telling. Verder zijn medewerkers betrokken bij de organisatie en verwerking van de resultaten.
In 2024 is een onderzoek uitgevoerd naar de telefonische bereikbaarheid. De verbeterpunten worden meegenomen in het trainingsprogramma voor het klantcontactcentrum en team Toegang. Verder krijgt dit aandacht bij het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers. Inspanningen op het gebied van bewustwording en voorlichting hebben al positieve resultaten laten zien, met name op het gebied van de terugbelverzoeken.