Paragrafen

Paragraaf financiering

Paragraaf financiering

Algemeen

Deze paragraaf bevat onze beleidsvoornemens ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille en geeft inzicht in de rentelasten, het renteresultaat, de wijze waarop rente aan investeringen, grondexploitaties en taakvelden wordt toegerekend en de financieringsbehoefte.

In deze paragraaf komen achtereenvolgens deze onderwerpen aan de orde:

·         Financieel beleid;
·         Wet Houdbare Overheidsfinanciën (wet HOF) en verplicht schatkistbankieren;

·         Financieringsstructuur;
·         Renteontwikkeling;
·         Risicobeheer;
·         Renterisiconorm;
·         Kredietrisico;
·         Kasgeldlimiet;
·         Renteomslag;

·         Schatkistbankieren.

Financieel beleid

Het financieel beleid van onze gemeente kenmerkt zich door zuiver te begroten en transparant te zijn in onze rapportages. Onder ‘zuiver begroten’ verstaan we dat alle noodzakelijke lasten structureel zijn verwerkt in een sluitende begroting en dat we geen lasten doorschuiven naar de toekomst. In 2024 zijn er over het boekjaar 2024, 2 rapportages geweest, namelijk: de eerste tussenrapportage en de tweede bestuursrapportage. Er zijn geen lasten doorgeschoven naar de toekomst.

Het EMU-saldo is het saldo van de inkomsten en uitgaven van de overheid. Het EMU-saldo van de lokale overheid telt mee voor het EMU-saldo van de totale overheid. In het Verdrag van Maastricht uit 1992 is afgesproken dat het EMU-tekort van een land maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP) mag zijn.

In de wet staat dat gemeenten een gelijkwaardige bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van het EMU-tekort. Het EMU-saldo, ofwel het nationale begrotingstekort, mag niet groter zijn dan 3% van het bruto binnenlands product (bbp). Van dit tekort neemt het Rijk 2,5% voor zijn rekening en de decentrale overheden 0,5%.

De EMU-saldo

2024 Begroting

2024 Rekening

2023 Rekening

Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan/onttrekking uit reserves 

2.498

22.687

16.712

Mutaties (im)materiële vaste activa (-)

36.128

15.134

1.309

Mutatie voorzieningen (+)

932

-1.270

99

Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) (-)

-4.741

-984

-5.762

Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verkoop (im)materiële vaste activa (+)

0

0

0

EMU-saldi gemeente Schagen

-27.957

7.267

21.264

Financieringsstructuur

Een financieringsstructuur beschrijft hoe een onderneming haar activiteiten en investeringen financiert. Dit is de verhouding tussen eigen vermogen en vreemd vermogen.

Onze gemeente heeft middelen nodig voor de financiering van vaste activa, de bouwgrondexploitatie en de lopende transacties. Dat zijn uitgaven min ontvangsten. De financieringsmiddelen bestaan uit de eigen reserves en voorzieningen, langlopende leningen, kortlopende leningen, debetsaldi in rekening-courant en crediteuren. Een deel van deze investeringen komt ten laste van reserves en voorzieningen. Daardoor nemen deze als financieringsbron af.

De investeringen van onze gemeente zijn gefinancierd met langlopende geldleningen, eigen reserves en kortlopende geldleningen. Aan de omvang van kortlopende geldleningen zit een limiet; de kasgeldlimiet. In Schagen bedraagt die afgerond €12,9miljoen. Wanneer wij deze limiet drie kwartalen overschrijden, moet langlopende financiering worden aangetrokken. In 2024 was het gehele jaar sprake van een overschot aan liquide middelen. Dit is voor een groot deel ontstaan door vooruit ontvangen voorschotten van het Rijk. De middelen zijn overgeboekt op de zogenaamde rekening Schatkistbankieren. Op 31 december 2024 bedroeg het saldo van deze rekening ruim €21miljoen.

De investeringen met een economisch nut en financiële vaste activa bedragen bij elkaar €92 miljoen. Hier staat €45 miljoen aan vaste geldleningen tegenover. De rest is gefinancierd met reserves en kasgeld.


De leningenportefeuille bestaat per 31 december 2024 uit 10 leningen met een oorspronkelijke hoofdsom van €75 miljoen. Het saldo van de openstaande leningen bedraagt €45miljoen.

Renteontwikkeling
De ECB heeft 2024 haar rentetarieven meerdere keren verlaagd, dit om de inflatie terug te brengen naar de doelstelling van 2% op de middellange termijn en om economische groei te ondersteunen, De rente was op 6 juni 2024 nog 3,75%. De ECB heeft in 2024 inmiddels 4 keer de rente verlaagd. De depositorente van de ECB daalde van 3,75% aan het beging van het jaar naar 3,00% aan het eind van het jaar. Een daling van 0,75%.

Risicobeheer
Een belangrijk onderdeel van het treasurybeheer in onze organisatie is het risicobeheer. Het risicobeheer omvat alle activiteiten die zich richten op het beheersen van financiële risico’s zoals renterisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitenrisico’s. Onze gemeente loopt geen koersrisico omdat ons effectenbezit geen speculatief karakter heeft. De aandelen zijn gewaardeerd tegen historische aanschafprijs.

Renterisiconorm
In de wet financiering decentrale overheden (Wet fido) is het sturingsinstrument 'renterisiconorm' geïntroduceerd. Met deze norm wordt een kader gesteld voor de spreiding van de looptijden van langlopende geldleningen. Het doel van de renterisiconorm is het beperken van de gevolgen van een stijgende kapitaalmarktrente op de rentelasten van de gemeente. Dit wordt bereikt door een limiet te stellen aan dat deel van de vaste schuld waarover het rentepercentage in een bepaald jaar moet worden aangepast aan de geldende markttarieven. De bedoelde aanpassingen van rentepercentages doen zich voor bij herfinanciering en renteherziening.

Herfinanciering houdt in dat een vervangende lening wordt aangetrokken om aan de aflossingsverplichting van een bestaande lening te voldoen. Renteherziening doet zich voor wanneer de geldgever het rentepercentage van een lening gedurende de looptijd herziet. Spreiding dient te voorkomen dat in een jaar een relatief groot deel van het vreemd vermogen geherfinancierd dient te worden of dat renteaanpassing plaats zal vinden in een periode waarin de rente relatief hoog is. De renterisiconorm zorgt er uiteindelijk voor dat de rentestijgingen vertraagd doorwerken op de rentelasten in een jaar. Hieronder volgt een berekening van de renterisiconorm van 2024.

Bedragen x euro 1.000,-

Berekening renterisiconorm en risico 

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

1a Renteherziening op vaste schuld o/g

1b Renteherziening op vaste schuld u/g

2 Netto renteherziening op vaste schuld (a-b)

3a Nieuwe aangetrokken vaste schuld

       11.000

3b Nieuwe verstrekte lange leningen

4 Netto aangetrokken vaste schuld (a-b)

       11.000

             -  

             -  

5 Betaalde aflossingen

         3.205

        3.205

        3.205

6 Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

         3.205

        3.205

        3.205

7 Rente risico op vaste schuld (2+6)

         3.205

        3.205

        3.205

Rente risiconorm

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

 8  Begrotings- rekeningtotaal

     152.388

     154.408

     149.097

 9  Bij ministeriele regeling vastgesteld %

20%

20%

20%

10 Renterisiconorm

       30.478

       30.882

       29.819

Toets rente risiconorm

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

10 Renterisiconorm

       30.478

       30.882

       29.819

 7  Renterisico op vaste schuld

         3.205

        3.205

        3.205

11 Ruimte (+) / Overschrijding (-)  (10-7)

       27.273

       27.677

       26.614

Kredietrisico

Bij het bepalen van kredietrisico’s maken we een onderscheid tussen risico’s. Er zijn risico's die wij als gemeente lopen omdat wij geldleningen verstrekken of hebben verstrekt aan andere partijen, en er zijn risico’s die wij als gemeente lopen omdat wij gemeentegaranties, oftewel borgstelling, hebben afgegeven. De genoemde risico’s hebben zich niet voorgedaan in 2024.

                                                                        (bedragen x euro 1.000,-)

Verstrekte leningen

2024

2023

Leningen Verenigingen/Stichtingen

      732

      712

Duurzaamheidsleningen

   2.047

    3.104

Startersleningen

   4.387

    3.456

Hypotheken

        -  

      154

Obligatlelening Alliander

   1.446

    1.446

Deelnemingen

      926

      676

Totaal

   9.539

    9.548

Kasgeldlimiet

In de onderstaande tabel toetsen we de omvang van de kasgeldlimiet aan de wettelijke norm uit de Wet fido. De gegevens voor de begroting baseren we op de wettelijke gemiddelde omvang van de vlottende schuld en vlottende middelen aan het begin van het boekjaar. De kasgeldlimiet wordt berekend als een percentage van de jaarbegroting en geldt voor het hele jaar. De kortlopende schuld mag niet verder oplopen dan 8,5% van het rekeningtotaal aan lasten voor bestemming. Dit houdt in dat de kasgeldlimiet 8,5% van €154 miljoen, dus €13 miljoen bedraagt. Mocht het nodig zijn kan de gemeente korte termijn financiering aantrekken tot dit bedrag.

Bedragen x euro 1.000,-

Berekening kasgeldlimiet

Begroting 2024

Rekening  2024

Rekening 2023

1) Toegestane kasgeldlimiet

rekeningtotaal

       152.388

       154.408

       149.097

kasgeldlimiet in procenten

8,50%

8,50%

8,50%

kasgeldlimiet in bedrag

        12.953

        13.125

        12.673

2) Omvang vlottende schuld

schuld in rekening courant

               -  

overige geldleningen niet zijnde vast schuld

          5.083

          4.359

          4.218

overige uitstaande schulden <1jaar 

        24.657

        20.952

        22.379

Totaal vlottende schuld

        29.740

        25.311

        26.597

3) Omvang vlottende middelen

contante gelden in kas

                1

                2

tegoeden in rekening-courant

                4

               54

overige uitstaande gelden < 1 jaar

        21.309

        52.191

        51.764

Totaal vlottende middelen

        21.309

        52.196

        51.820

4) Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld (2-3)

          8.431

       -26.885

       -25.223

Toegestane kasgeldlimiet (1)

        12.953

        13.125

        12.673

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

          4.522

        40.010

        37.896

Renteomslag (ook wel rekenrente) en renteresultaat

 In de notitie rente 2017 van de commissie BBV staat een renteschema opgenomen om de jaarlijks toegestane omslagrente te bepalen. De omslagrente wordt bij de begroting berekend en mag binnen een marge van 0,5%-punt worden afgerond. De begrote omslagrente voor 2024 bedraagt 0,88% en is afgerond op 1,00%.   De externe en interne rente wordt door middel van de renteomslag via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden

(x € 1.000)

Renteschema

2024

a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering

1.192

b. De externe rentebaten over de korte en lange financiering

-1.644

Saldo rentelasten en rentebaten

-452

c. De rente die aan de grondexploitatie moet 

24

    worden doorberekend

 De rente van projectfinanciering die aan

    het desbetreffende taakveld moet worden 

    toegerekend

24

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

-428

d1. Rente over eigen vermogen

0

d2. Rente over voorzieningen

0

Totaal werkelijk aan taakvelden toe te rekenen rente

-428

e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

1.181

f. Renteresultaat op het taakveld Treasury

-1.610

Schatkistbankieren

Eind 2013 is het schatkistbankieren ingevoerd. Dit houdt in dat overtollige middelen, met uitzondering van middelen nodig voor uitoefening van de publieke taak, voortaan uitsluitend bij het Rijk, oftewel de schatkist, of bij andere lagere overheden mogen worden uitgezet. Dit beperkt eventuele kredietrisico’s. Een bepaald bedrag, het zogenaamde drempelbedrag, mag buiten de schatkist worden gehouden. De hoogte van het drempelbedrag hangt af van de omvang van de begroting. Maatgevend voor de omvang van de begroting is het begrotingstotaal zoals dat ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het berekenen van de kasgeldlimiet. De drempel is gelijk aan 2,0% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan € 500 miljoen, waarbij het drempelbedrag minimaal € 1 miljoen bedraagt.

Voor onze gemeente was dit bedrag in 2024 €3,25 miljoen. De verantwoording over het schatkistbankieren is conform de wettelijke richtlijnen opgenomen in de toelichting op de balans onder de vlottende activa. Per 31 december 2024 is het saldo van het schatkistbankieren €21.048.711.

Deze pagina is gebouwd op 06/24/2025 10:53:03 met de export van 06/24/2025 10:45:18