Programma Financiën

Wat heeft het gekost

Wat heeft het gekost

Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat

Programma Financiën

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Primaire Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

P7PD2.23

OZB

159

159

180

-22

P7PD4.23

Vpb

1

1

1

P7PD5.23

Overig

3.143

1.279

2.357

-1.078

Totaal lasten

3.303

1.439

2.538

-1.098

N

Baten

P7PD1.23

Algemene uitkering

93.049

99.960

100.068

-109

P7PD2.23

OZB

13.222

13.104

12.880

224

P7PD5.23

Overig

7.225

4.724

5.479

-755

Totaal baten

113.496

117.788

118.427

-640

V

Saldo van lasten en baten

110.193

116.349

115.890

-459

N

Toevoeging aan reserves

3.075

11.098

11.685

-587

Onttrekkingen aan reserves

1.710

10.911

11.498

-587

Saldo mutaties reserves

-1.365

-187

-187

0

N

Totaal resultaat

108.828

116.162

115.703

-459

N

Toelichting verschillen

Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht

Lasten

P7PD5.23 Overig

Er zijn verschillende redenen waarom de lasten hoger zijn dan begroot (1.078N)

  • In verband met het aangekondigde boekenonderzoek door de belastingdienst over het boekjaar 2023 hebben wij besloten om een vooronderzoek te laten uitvoeren door EFK. Dit onderzoek is bedoeld om alvast mogelijke fouten te identificeren en corrigeren. Op basis van hun bevindingen heeft EFK aangegeven dat we op bepaalde onderdelen een bedrag aan BTW kunnen terugontvangen, terwijl we op andere onderdelen betalingen verschuldigd zijn. Zie ook de baten kant (501N)
  • In lijn met het voorzichtigheidsprincipe en op basis van voorlopige bevindingen adviseert EFK om de BTW suppletie over 2022 in te trekken. EFK richt zich momenteel op  2023, terwijl de situatie met betrekking tot 2022 later verder wordt onderzocht (261N).  
  • De beheerskosten van de startersleningen zijn toegenomen en worden, voor zover nodig, gedekt door de rentebaten uit het schatkistbankieren (31N).
  • Voor dubieuze debiteuren binnen het belasting- en sociaal domein is in de begroting geen bedrag voorzien, omdat het moeilijk is in te schatten hoeveel vorderingen er jaarlijks ontstaan. Voor belastingen wordt de voorziening berekend op basis van de oudheid van de vorderingen. In het sociaal domein wordt de voorziening vastgesteld op basis van de openstaande posten lijst en het percentage van debiteuren met uitstaande betalingen. Op basis van de gehanteerde systematiek is er een storting gedaan om de voorziening op een adequaat niveau te houden (287N).
  • Overige verschillen (2V)

Baten

P7PD1.23 Algemene uitkering

Het verschil tussen de begroting en de realisatie wordt veroorzaakt door de positieve impact van de decembercirculaire 2024 en de negatieve correcties over de jaren 2022 en 2023, na de tweede bestuursrapportage. Uiteindelijk leidt dit alles tot een positief saldo (109V).

P7PD2.23 OZB
De opbrengst uit de onroerendezaakbelasting (OZB) voor niet-woningen is lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd (224N). Dit komt door verschillende factoren:

  • Na de herwaardering en de afhandeling van bezwaren bleek de totale WOZ-waarde lager te zijn dan waarmee rekening werd gehouden bij het vaststellen van de OZB-tarieven. Dit heeft geleid tot een kleinere grondslag voor de belastingheffing dan verwacht.
  • Het aantal leegstaande bedrijfspanden is hoger dan ingeschat. Voor deze panden kon geen OZB voor het gebruik worden opgelegd, wat heeft bijgedragen aan de lagere opbrengst in deze categorie.
  • Daarnaast zijn een aantal panden met een gecombineerde functie (niet-woning met een woningdeel) verschoven van de categorie "niet-woning" naar "woning". Het tarief voor woningen ligt lager en er worden geen aanslagen opgelegd voor het gebruik, wat ook heeft geleid tot een lagere opbrengst.

P7.PD3.23 Overig

Er zijn verschillende redenen waarom de baten hoger zijn uitgevallen dan verwacht (755V):

  • Door het uitstellen van verwachte investeringen is het saldo op onze schatkist bankrekening hoger uitgevallen dan verwacht. Dit heeft ook geleid tot hogere rente-inkomsten (386V).
  • Normaal ontvangen we het dividend van Alliander in het jaar na het betreffende boekjaar. We weten echter al welk bedrag we in 2024 zullen ontvangen, en dit bedrag is daarom alvast opgenomen in de jaarrekening (110V).
  • In verband met het aangekondigde boekenonderzoek door de belastingdienst over het boekjaar 2023 hebben wij besloten om een vooronderzoek te laten uitvoeren door EFK. Dit onderzoek is bedoeld om alvast mogelijke fouten te identificeren en corrigeren. Op basis van hun bevindingen heeft EFK aangegeven dat we op bepaalde onderdelen een bedrag aan BTW kunnen terugontvangen, terwijl we op andere onderdelen betalingen verschuldigd zijn. Zie ook de lastenkant (278V).
  • Per abuis is er een rentevergoeding opgenomen voor de grondexploitaties. Dit bleek niet juist. In de begroting is dit niet aangepast en levert het een nadeel op (85N).
  • De Stichting exploitatie beheer accommodatie Petten is opgeheven. Door het opheffen van deze stichting is het resterende bedrag wat stond op een aparte bankrekening teruggestort naar de gemeente (66V).

Reserves

Lasten

  • Conform bestemming jaarrekeningresultaat 2023 wordt er gestort in de reserve overlopende posten ter dekking van de lasten energie armoede. Per saldo heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat want hetzelfde bedrag wordt ook onttrokken aan de reserve overlopende posten (N587).

Baten

  • De lasten energie armoede worden conform bestemming jaarrekeningresultaat 2023 onttrokken aan de reserve overlopende posten ter dekking van de lasten energie armoede. Per saldo heeft dit geen invloed op het rekeningresultaat want hetzelfde bedrag wordt ook gestort in de reserve overlopende posten (V587).
Deze pagina is gebouwd op 06/24/2025 10:53:03 met de export van 06/24/2025 10:45:18