Wat heeft het gekost
Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat
Programma Economische zaken | Bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primaire Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil | |||
Lasten | |||||||
P5EZ1.23 | Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid | 927 | 720 | 842 | -122 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
P5EZ2.23 | Toerisme | 391 | 426 | 334 | 92 | ||
P5EZ6.23 | Evenementen | 79 | 77 | 138 | -61 | ||
Totaal lasten | 1.398 | 1.224 | 1.313 | -90 | N | ||
Baten | |||||||
P5EZ1.23 | Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid | 40 | 180 | -140 | |||
P5EZ2.23 | Toerisme | 2.967 | 3.255 | 3.484 | -229 | ||
P5EZ6.23 | Evenementen | 71 | 71 | 55 | 16 | ||
Totaal baten | 3.038 | 3.366 | 3.719 | -352 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 1.641 | 2.143 | 2.405 | 263 | V | ||
Toevoeging aan reserves | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | |||||||
Saldo mutaties reserves | |||||||
Totaal resultaat | 1.641 | 2.143 | 2.405 | 263 | V |
Toelichting verschillen
Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht
Lasten
P5EZ1.23 Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid
· Er worden voor de regionale samenwerking kosten gemaakt. Hiervoor is wel een budget begroot maar dat blijkt achteraf toch te laag ingeschat. Zie ook de toelichting bij de baten waar de compensatie voor deze uitgaven zichtbaar zijn gemaakt (94N).
- In 2024 heeft een herrekening plaatsgevonden over 2023 voor de bijdrage die wij verstrekken aan de Ondernemers Federatie Schagen. Hierdoor is in 2024 een overschrijding ontstaan (27N).
P5EZ2.23 Toerisme
· De Stichting Recreatiehaven Schagen (SRS) doet voor ons het beheer van de recreatiehaven. In de loop van 2024 zijn nieuwe afspraken gemaakt met de SRS over de verrekening van zowel de baten als de lasten over de afgelopen jaren. Deze financiële afspraken (inclusief lagere exploitatielasten voor de huisvesting van het havenkantoor) ontstaat er een positief verschil. Zie ook de toelichting bij de baten (28V)
- Van het totale budget toerisme & verblijfsrecreatie hebben we in 2024 meer kunnen realiseren dan in 2023. Desondanks hebben in 2024 een onderuitputting van het door de raad beschikbare budget. de overschotten hebben met name betrekking op: de toeristische promotie en de BIZ (47V)
· Overige verschillen (17V).
P5EZ6.23 Evenementen
- Voor de Kermis en evenementen hebben we in 2024 te maken gehad met een forse toename van de energiekosten (61N).
Baten
P5EZ1.23 Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid
· Zoals u bij lasten kunt lezen zijn er in 2024 kosten gemaakt in het kader van de regionale samenwerking. Evenals de uitgaven was ook de compensatie van de door de gemeente Schagen gemaakte uitgaven niet volledig in de begroting 2024 opgenomen (140V).
P5EZ2.23 Toerisme
· De Stichting Recreatiehaven Schagen (SRS) doet voor ons het beheer van de recreatiehaven. Al geruime tijd droeg de SRS de geïnde haven- en liggelden niet meer af aan de gemeente. In 2023 hadden wij hiervoor een verliesvoorziening voor gevormd. In 2024 zijn nieuwe afspraken gemaakt met de SRS. Op basis hiervan heeft in overleg met onze accountant een vrijval plaatsgevonden van de verliesvoorziening. rekening houdend met de standaard geraamde opbrengsten voor 2024 ontstaat er een positief verschil. Zie ook de toelichting bij de lasten (77V).
- Voor de marktexploitatie hebben we in 2024 minder leges ontvangen (19N)
- De verwachting is dat we over 2024 meer toeristenbelasting gaan ontvangen dan begroot (toeristenbelasting wordt in het jaar erna opgelegd). Uit een analyse blijkt dat het aantal overnachtingen per accommodatie fluctueert, maar er is een algemene stijging zichtbaar. Daarnaast zijn er nieuwe aanbieders van accommodaties die bijdragen aan de hogere opbrengst (192V).
- Overige verschillen (21N).
P5EZ6.23 Evenementen
· Overige verschillen (16N)
Reserves