5.2 Toerisme
Wat hebben we bereikt
In opdracht van gemeenten Schagen en Den Helder hebben bewoners en toeristen afgelopen zomer wederom gebruik kunnen maken van een gratis kustbus tussen Petten en Den Helder.
Begin dit jaar is de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam gestopt. De Kopgemeenten hebben besloten samen verder te gaan en de marketinggelden vanuit Samen op Kop en de individuele gemeenten te bundelen voor bestemmingsmarketing voor De Kop. In april is de website www.visitkopvanholland.nl live gegaan. En met succes!
De marketingactiviteiten om bezoekers te trekken zijn uitgevoerd door een extern bureau, aangestuurd door een ambtelijke werkgroep. In november zijn we gestart met onderzoeken hoe we voor De Kop een organisatie voor bestemmingsmarketing kunnen opzetten, waarbij ook de ondernemers betrokken zijn.
Binnen de Kop blijven we de gemeente Schagen en de West-Friese cultuur promoten.
In de eerste helft van 2024 is het programma Vitale Verblijfsrecreatie en het functioneren van de Taskforce geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat de werkzaamheden van de taskforce waardevol zijn in de ambitie van de gemeenten in Noord-Holland Noord ten aanzien van de verblijfsrecreatie. De bestuurlijke wens is uitgesproken om deze werkzaamheden ook na dit jaar voort te zetten. We werken aan een voorstel om dit opnieuw als plusopdracht onder te brengen bij het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Dit moet door middel van een Europese aanbesteding, die in 2025 uitgevoerd moet zijn. Inzet is om het benodigde budget voor de Kopgemeenten te financieren uit de gelden van Samen op Kop.
We zijn gestart met het opstellen van een Toeristische Agenda voor De Kop. Ondernemersvertegenwoordigingen, dorpsraden en natuurorganisaties zijn bij dit proces betrokken.
In november is gestart met onderzoek naar de mogelijkheden, vorm en randvoorwaarden voor het oprichten van een toeristisch investeringsfonds.