Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs.
Raadsrapporteurs
Dhr. Bakker en Mw. Wagemaker
Financieel belang
Bijdrage 2024
resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen
(31-12-2024)5.630
50
350
500
500
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
Het algemeen bestuur voert het beleid om het eigen vermogen tot een minimum te beperken. De belangrijkste reden dat geen weerstandsvermogen in de GRGA wordt aangehouden is dat het risico voor overschrijdingen zeer beperkt is.
Voor zover geen verplichting bestaat gelden voor uitvoering beschikbaar te stellen, worden niet bestede subsidies teruggestort naar de gemeenten. Mochten gebeurtenissen leiden tot
overschrijding van gebudgetteerde kosten, zullen deze primair worden gedekt door extra opbrengsten (subsidies).
Secundair zullen deelnemende gemeenten een negatief exploitatietekort aanzuiveren.
Daartoe hebben de deelnemende gemeenten zich statutair verbonden. De beschikbare en benodigde weerstandscapaciteit van de GRGA is hierdoor beperkt.
Ultimo 2024 bedraagt de algemene reserve € 350.000. De algemene reserve is gevormd uit de ontvangen middelen van de deelnemende gemeenten voor het financieren van de deelnemingen.
De risico’s die samenhangen met de uitvoering van de regelingen zijn laag. Het belangrijkste begrotingsrisico voor de deelnemende gemeenten treedt op als de stijging van loonkosten hoger uitkomt dan vooraf begroot.Ten opzichte van de begroting 2024 blijft de instroom achter. In 2024 waren 621 (2023: 645) gesubsidieerde banen begroot. We hebben het afgelopen jaar gekeken naar de oorzaken van de lagere instroom en samen met gemeenten wordt geëvalueerd wat we beter kunnen doen. Het is noodzakelijk om regelmatig de mogelijkheden van de verschillende regelingen onder de aandacht te brengen. De evaluatie van de regeling Duurzaam aan het werk met Loonkostensubsidie en het onderzoek naar de instroom en uitstroom wordt begin 2025 afgerond.
De lasten voor de uitvoering van de verschillende regelingen bedroegen over 2024
bijna € 20,2 (2023:€ 18,7) miljoen en vallen € 1,3 miljoen (2023: 2,3 miljoen) lager uit dan begroot. De subsidies van de gemeenten en de bijdrage Marine zijn hierdoor eveneens lager. De baten worden gebaseerd op de werkelijke lasten. Over 2024 resteert aan niet bestede subsidies een bedrag van € 637.000 (in 2023 € 1,8 miljoen).Zienswijze
Geen zienswijze af te geven op de begroting 2024 van de GRGA.
Beleidsvoornemens
Voor 2025 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In het jaarverslag 2024 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 119,37
Begeleid werken realisatie in Se: 10,24
Beschut werken realisatie in arbeidsjaren: 18,31
Duurzaam Lks in fte: 13,85Doel en webadres
Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen. Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken en duurzaam werk met LKS. Zie ook programma 1 Sociaal Domein
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
Mw. Struijf en Dhr. Wiskerke
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2023)
3.765
5.333
5.135
42.613
48.362
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
De Veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 uitkomt op € 1.407.500. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 2.882.000 / € 745.000 * 100% = 387%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2024 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 1 juni 2023 behandeld. In de raadsvergadering van 27 juni 2023 heeft u besloten om voor de begroting 2024 de volgende zienswijze in te dienen:
Begroting 2024
Een belangrijk deel van de begroting van 2024 is vakbekwaamheid van de brandweer. Ook uit de dialoogsessies met de posten is volgens de begroting gebleken dat de werving en ondersteuning op vakbekwaamheid nu een impuls vraagt. Het zou dan ook goed zijn om dit als speerpunt op te nemen. In voorgaande stukken is er altijd door de Veiligheidsregio aangegeven dat de veranderopgave van de brandweer budget-neutraal zou zijn. Echter, recent heeft de heer Taneja, directeur van de Veiligheidsregio, in het brandweermagazine van de VRNHN “Noorderrood” van april (pagina 10) aangegeven dat de modernisering van de brandweer onhaalbaar is binnen de bestaande begroting. Dit is in de begroting niet expliciet terug te vinden. Graag ontvangen wij daarover een nadere toelichting. In de begroting 2024 is rekening gehouden met de indexatie die volgens de afspraken gemaakt in het FUGR zijn gemaakt. Het indexatiepercentage 2024 bedraagt voor gemeenschappelijke regelingen 7,1%. Het verwachte resultaat voor de Ambulancezorg is voor 2024 nihil en voor de overige programma’s van de Veiligheidsregio € 434.000 B. Het resultaat wordt naar verwachting toegevoegd aan de algemene reserve om de omvang van deze reserve op 2,5% van de lasten te houden. In de begroting 2024 is rekening gehouden met nieuwe cao-afspraken en de kosten van inflatie die op een aantal onderdelen fors zijn, zoals bij de aanschaf en het onderhoud van ambulances. Wat de financieringsfunctie betreft hoeven er in 2024 geen leningen te worden (her) gefinancierd en wordt i.v.m. de stijgende rente ook geen renterisico gelopen. Wel zullen enkele kasgeldleningen worden afgesloten om de stijgende kosten van CAO en inflatie op te kunnen vangen.Beleids- voornemens
In het programma Brandweer worden veel verschillende soorten plannen beschreven waar beleid uit voorkomt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de volgende plannen:
- Beleidsplan 2024-2027
- Dekkingsplan
- Organisatie-ontwikkelplan 2022-2025
- Brandweerzorgplan
Kengetallen
Solvabiliteitsratio 0,10
Netto schuldquote 0,38
Structurele exploitatieruimte -0,78%Toelichting kengetallen
Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves). Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen.
Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.Duiding kengetallen
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De structurele exploitatieruimte is voor 2024 negatief, waardoor de ratio ook negatief uitkomt.Doel en webadres
Doelrealisatie
- In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de Veiligheidsregio in 2024 gaat doen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2020 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs-Visser.
Raadsrapporteurs
M. Mulder en M. van Oerle
Financieel belang
Bijdrage 2024
resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen
(31-12-2024)3.192
75
2.110
1.910
1.727
1.862
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
GGD HN stelt ten aanzien van risicomanagement periodiek de risicomonitor op en rapporteert via de P&C cyclus over de belangrijkste financiële risico’s. Hiermee wordt op gestructureerde wijze de beheersing van strategische en financiële risico’s over GGD HN voor gemeenten geborgd. De impact van financiële risico’s zijn ingeschat naar mogelijke omvang in een laag en een hoog scenario. Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen, worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie.
Alle risico’s zullen zich nooit tegelijkertijd effectueren. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 1.360.000 wordt het financiële risico voor 2024 ingeschat op € 1.020.000.De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen
Overzicht financiële risico’s 2024
(bedragen x € 1.000)Scenario laag
Scenario hoog
Bedrag risico
GR-taken
Frictiekosten door bezuinigingsopgave gemeenten
692
1.038
692
Verbetering basispakket & ziekteverzuim JGZ
167
250
167
Implementatie ICT-applicaties
105
175
105
Hogere instroom Veilig Thuis
50
320
50
Seksuele Gezondheid
50
100
50
Totaal GR-taken
1.064
1.883
1.064
Aanvullende diensten
Medische arrestantenzorg
50
100
50
Infectieziektebestrijding & Pandemische Paraatheid
146
235
146
Aanvullende diensten JGZ
50
100
100
Totaal aanvullende diensten
246
435
296
Totaal
1.310
2.318
1.360
Het aandeel voor Schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 86.479,-
De algemene reserve voor resultaatbestemming is op 31 december 2024 € 1.589.000. De algemene reserve per 31 december 2024 is daarmee toereikend om de financiële risico’s op te kunnen vangen.
Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2024 afgegeven in de raadsvergadering van 27 juni 2023 en daarin is opgenomen dat:
- Een positieve zienswijze af te geven op de ontwerpbegroting 2024 met
uitzondering van de voorgesteld bezuinigingsopgave binnen de
dienstverlening (ter hoogte van € 536.000) om de kosten voor
informatiebeveiliging en Privacybescherming op te vangen
2. De GGD te verzoeken een verhoging van de algemene bijdrage (van
€ 0,79 per inwoner) voor de kosten voor informatiebeveiliging en
Privacybescherming, in heroverweging te nemen bij besluitvorming
over de begroting 2024.3. De wethouders mandaat te geven om, indien nodig, in het AB van 12
juli een amendement in te dienen om met alle 16 gemeenten in Noord-
Holland Noord het volledige bedrag (ter hoogte van € 536.000)voor
Informatiebeveiliging en Privacybescherming te dekken.
4. De zienswijze door middel van bijgevoegde brief aan het dagelijks
bestuur van de GGD Holland Noorden kenbaar te maken.Beleidsvoornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Gezond opgroeien
Alle kinderen verdienen gelijke kansen. De JGZ monitort daarom alle kinderen in iedere ontwikkelfase. En neemt daarin de context van de sociale en fysieke leefomgeving van kinderen en hun ouders mee. Er wordt vroegtijdig en flexibel ingespeeld op kinderen in kwetsbare situaties. Daarbij zorgt de JGZ voor verbinding tussen professional en kind en ouder(s), tussen professionals onderling, en ook tussen gemeenten en onze netwerkpartners. Zo werken we samen aan het verkleinen van gezondheidsverschillen. Dat geeft alle kinderen in Noord-Holland-Noord gelijkwaardige kansen om gezond en veilig op te groeien
Gezond ouder worden
In deze focuslijn gaat de aandacht naar oudere en ouder wordende inwoners, van 18 jaar en ouder, waarbij de inzet van GGD HN erop is gericht dat zij:
- een gezonde leefstijl en een gezond gewicht hebben;
- ondersteund worden bij het ontwikkelen van veerkracht en eigen regie te voeren bij de lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven;
- in goede psychosociale gezondheid/welbevinden verkeren;
- wonen in een veilige en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot gezond gedrag.
Dit alles door samenwerking met relevante netwerkpartners in de regio én met actieve participatie van
ouderen zelf.
Aandachtspunten- Ondersteuning van gemeenten bij toekomstbestendig maken van ouderenbeleid.
- Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl.
- Inzetten op preventie van ziekten.
- Bevorderen van mentale gezondheid en eigen regie.
Meedoen naar vermogen
De focuslijn Meedoen naar vermogen richt zich op (jong)volwassen inwoners en heeft als doel dat inwoners de juiste hulp en/of zorg ontvangen. Om zo gezond en zelfstandig mogelijk te kunnen deelnemen aan de samenleving en dat gezondheidsachterstanden worden teruggedrongen. Ook geeft GGD HN uitvoering aan taken uit de Wmo en ondersteunt inwoners in kwetsbare situaties door hen te motiveren hulp te aanvaarden en hen toe te leiden naar passende zorg of ondersteuning. Daarnaast kunnen inwoners en professionals die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling terecht bij GGD HN voor advies of voor het doen van een Veilig Thuis melding.
Aandachtspunten:
- Versterken van samenwerking met netwerkpartners en van gezamenlijke vroegsignalering en een gecoördineerde aanpak gericht op inwoners in kwetsbare situaties die problemen ervaren op meerdere leefgebieden.
- Advisering richting gemeenten en meewerken aan innovatie in de keten op het gebied van preventie van OGGZ problematiek (beweging naar de voorkant).
- Versterken en vergroten van bereik van voorlichting aan inwoners in kwetsbare situaties met (een vergrote kans) op gezondheidsachterstanden.
- Actualiseren en versteviging samenwerkings(afspraken) met netwerkpartners, waaronder de Sociale Teams van de gemeenten, het onderwijs, de GGZ en huisartsen.
Gezonde leefomgeving
De aandacht voor infectiepreventie is groter geworden. Er is behoefte aan duidelijkheid en praktisch advies over hygiënisch handelen, maar ook aan proactieve advisering over de gezonde leefomgeving. Daarnaast zijn er ook andere bedreigingen: de vaccinatiegraad in het RVP is niet vanzelfsprekend hoog, klimaatverandering kan zorgen voor toename van zoönosen (zoals de plotselinge toename van Monkeypox). Wil GGD HN paraat staan dan is een stevige basis van de afdeling IZB nodig op het gebied van vroegsignalering (doorontwikkeling MUIZ), snel in actie kunnen komen en op- en afschalen. De uitwerking van een vaccinatievoorziening binnen GGD HN is daar een voorbeeld van. Daarnaast zal GGD HN aansluiten bij de ontwikkeling van de landelijke digitale infrastructuur onder leiding van het Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding (LFI).
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 0,5 %
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 0,5%
Solvabiliteitsratio 6,4
Structurele exploitatieruimte 0,1%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doel en webadres
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 , 1.4 en 1.7,)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet milieubeheer in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Dijk en Waard, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (17 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Sinds 1 januari 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
Mw. Wijnker en Dhr. Perton.
Financieel belang
De regietafel namens de gemeenten heeft besloten tot een indexatiepercentage van 7,26% voor 2024 (ten opzichte van 2023) voor zowel Milieu- als VTH-plustaken.
Bijdrage
2024Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2024)Eigen
vermogen (31-12-2024)Vreemd
vermogen (01-01-2024)Vreemd
vermogen (31-12-2024)1.027
1.690
4.188
3.566
23
225
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
Het weerstandsvermogen geeft aan in welke mate de OD NHN in staat is bedrijfsmatige tegenvallers met financiële consequenties op te vangen. Aangezien alle structurele kosten, voor zover te voorzien, zijn opgenomen in de begroting, is het weerstandsvermogen vooral bedoeld voor het opvangen van risico’s. De weerstandscapaciteit bestaat uit een incidenteel en een structureel deel. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet-begrote lasten, die onverwachts en substantieel zijn, te dekken, zonder dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die blijvend kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de bestaande taken.
De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen
Uit de begroting blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit voor 2024 uitkomt op € 505.000. Ultimo 2024 is de stand van de algemene reserve
€ 406.000. Er zal geen storting in de algemene reserve plaatsvinden zonder specifiek besluit van het algemeen bestuur. Uitgaande van de stand van de algemene reserve is dit onvoldoende om bestaande risico's te dekken. Op basis hiervan komt het risico voor onze gemeente uit op € 4.178,-.Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2024 afgegeven in de raadsvergadering van 27 juni 2023 en daarin is opgenomen:
De omgevingsdienst heeft in strijd met de financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen de begroting pas op 26 april 2023, in plaats van op 15 april verstuurd. Door deze verlate verzending is het gedetailleerde nalopen van de stukken onmogelijk geworden. De OD wordt door middel van een negatieve zienswijze op de stukken verzocht in de toekomst deze wijzigingen in de planningen en de daar bijhorende gevolgen vroegtijdig en helder te formuleren.
Beleids- voornemens
Waar de afgelopen jaren in het teken stonden van het inrichten van de organisatie op de komst van de Omgevingswet, staat 2024 in het teken van het verrichten van die werkzaamheden onder de Omgevingswet en aandacht voor de robuustheid van de organisatie. De OD NHN stelt tot doel dat vergunningaanvragen en meldingen binnen de nieuwe termijnen worden afgehandeld. Veel zal daarbij afhangen van de juistheid en volledigheid aan de voorkant van het proces. Het is daarom van groot belang dat de OD NHN vooraf door initiatiefnemers en partners voldoende bij het proces betrokken is. Dit beschouwt de OD NHN nadrukkelijk als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van opdrachtgevers, de initiatiefnemers en de OD NHN. Alleen dan wordt op alle gevraagde procedures tijdig beschikt en wordt op adviesvragen juist en volledig geadviseerd.
Kengetallen
Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekent dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20% en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. In deze begroting is rekening gehouden met een algemene reserve van maximaal 2,5% van de exploitatielasten. Deze reservepositie is relatief laag t.o.v. de financiële verplichtingen. De neutrale categorie wordt gehaald door de tijdelijke bestemmingsreserves.Netto schuldquote:
Hoe lager het percentage, hoe beter. De OD NHN heeft een negatief percentage. dit wordt veroorzaakt doordat de financiële middelen hoger zijn dan de schulden.Structurele exploitatieruimte:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. De OD heeft op dit moment onvoldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.Doel en webadres
Doelrealisatie
Door adequate, professionele en transparante uitvoering van vergunningprocedures draagt de OD NHN bij aan het schoon, veilig, gezond en duurzaam wonen, werken en recreëren in de fysieke leefomgeving van de regio Noord-Holland Noord. Daarnaast draagt de OD NHN actief bij aan het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd rond de fysieke leefomgeving.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en materiaal. Door deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
252
0
355
396
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
Voor 2024 schat het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) in dat een weerstandsvermogen van € 65.000 noodzakelijk is. Hier tegenover staat een Algemene reserve per eind 2024 van € 75.287. De conclusie is dat het RHCA beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s ultimo 2024 te kunnen dekken.
Zienswijze
De raad heeft voor de jaarrekening 2024 (nog) geen zienswijzen kenbaar gemaakt.t.
Beleids- voornemens
In het kader van de taken die het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar heeft en conform het vigerende beleidsplan is in 2024 extra aandacht geschonken aan de volgende beleidslijnen:
- Het verder ontwikkelen van een e-depot en het aansluiten van gemeenten op deze voorziening voor het duurzaam bewaren van digitale archieven.
- Het vergroten van de digitale dienstverlening aan zowel de burger als de aangesloten overheden, door het verder ontwikkelen van bestaande producten (zoals ‘digitaliseren op verzoek’, het geschiedenislokaal en het e-loket bouwdossiers), waarmee een meer vraaggestuurde digitale dienstverlening gerealiseerd wordt, passen in de ontwikkeling van het archief naar een “nutsvoorziening”.
- In 2024 zijn adviezen (binnen de kaders van archiefwet- en regelgeving) uitgebracht over selectie, vernietiging, vervanging, vervreemding, overbrenging, bewaarstrategie, kwaliteitszorg en (digitaal) informatiebeheer.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 24,4
- Netto Schuldquote -11,7
- ·Structurele exploitatieruimte 0,9
Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.Netto schuldquote:
Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen. Bij het Regionaal Archief is geen sprake van een netto-schuld, vandaar de negatieve stand van de schuldquote.Structurele exploitatieruimte:
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Dit kengetal is iets lager dan eind 2023. De lasten zijn bijna volledig structureel en slechts beperkt te beïnvloeden en de baten blijven voor het gedeelte boven de gemeentelijke bijdragen afhankelijk van externe partijen, Dit houdt een mogelijkheid in dat deze wegvallen en dus minder structureel zijn dan de lasten. De omvang van de baten blijft afhankelijk van de lopende contracten.Doel en webadres
Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen
Archeologie West-Friesland
Archeologie West-Friesland
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
n.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
54
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t
Bedragen x € 1.000
Deze verbondenpartij heeft geen eigen- en vreemd vermogen.
Risico's zienswijze beleid en kengetallen
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling is het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische, maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doel en webadres
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. De nettowinst in 2024 is € 294 miljoen. Het dividend voorstel is € 140 miljoen (€ 2,51 per aandeel). In 2024 is door de AvA besloten dat dit voor de gemeente Schagen zou uitkomen op € 139 duizend.
Bruto dividend 2024
139
Bedrag x € 1.000
Bijdrage
2024Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2024)Eigen
vermogen (31-12-2024)Vreemd
vermogen (01-01-2024)Vreemd
vermogen (31-12-2024)n.v.t.
294.000
4.721.000
4.777.000
110.819.000
123.164.000
Bedrag x 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen
NV Alliander
NV Alliander
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten, vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten.
Structuur
NV, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.315 aandelen (0,244%)
Financieel belang
De gemeente ontvangt jaarlijks dividend van Alliander. Er is in totaal voor 173 miljoen aan dividend uitgekeerd door Alliander in 2024. Gemeente Schagen heeft recht op een bruto dividend van 294 duizend (334.315 x € 0.87942) en 129 duizend (334.315 x € 0.38744).
Bruto dividend 2024
423
Bedrag x 1.000
Bijdrage
2024Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2024)Eigen
vermogen (31-12-2024)Vreemd
vermogen (01-01-2024)Vreemd
vermogen (31-12-2024)n.v.t.
976.000
4749.000
6.038.000
6.877.000
6.908.000
Bedrag x 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Burger en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is om bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
48 gemeenten en 8 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 5.000 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 1,4%.
Financieel belang
Het eigen vermogen van de HVC bedraagt € 257,5 miljoen. In 2024 is een bedrag aan garantstellingsprovisie uitgekeerd ter grootte van 6,1 miljoen.
Voor gemeente Schagen is dit afgerond € 110.000Bijdrage 2024
6523
Bedrag x € 1.000
Bijdrage
2024Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2024)Eigen
vermogen (31-12-2024)Vreemd
vermogen (01-01-2024)Vreemd
vermogen (31-12-2024)n.v.t.
24.418
233.501
257.583
928.387
966.359
Bedrag x 1.000
Risico's
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. De aandeelhouders vinden dat HVC de ruimte moet krijgen om de reserves te laten groeien, zodat HVC in een veranderende markt minder kwetsbaar is. Door efficiënt te werken en succesvol nieuwe initiatieven te realiseren, creëert HVC financiële ruimte voor het opbouwen van die reserves. Waardoor zij aan de ene kant beter bestand zijn tegen tegenvallers en aan de andere kant ook meer armslag creëren om nieuwe innovatieve oplossingen te kunnen realiseren om de positionering bij haar aandeelhouders en in de markt te verstevigen.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
HVC ziet een toekomst waarin ze klimaatverandering tegengaat door energie schoon op te wekken en grondstoffen te hergebruiken. Gezamenlijk, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken. Als toonaangevend nutsbedrijf wil HVC haar gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het verduurzamen van de energiehuishouding en het hergebruiken van
grondstoffen.
Gemeente Schagen heeft een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar (2017-2032).In 2026 draagt HVC maximaal bij aan de reductie van broeikasgasemissies door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie, door meer CO2 af te vangen en te hergebruiken en door eigen energieverbruik te verminderen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio, nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie, te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is een uitvoeringsorganisatie van 17 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 118 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2024
resultaat 2024
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
118
21
1.203
1.225
2.406
4.252
Bedragen x € 1.000
Het verslagjaar 2024 wordt afgesloten met een positief resultaat van € 21.432,-. Het resultaat wordt beïnvloed door onder andere personeelskosten en projectresultaten.
Risico's
De samenwerking tussen de gemeenten en de deelregio’s in Noord-Holland Noord is in ontwikkeling, dat maakt dat het nog onbekend is hoe dit uitpakt voor ONHN. Voor Gemeenten is het ravijnjaar 2026 in aantocht, dit legt mogelijk ook druk op de financiële bijdragen aan het Ontwikkelingsbedrijf.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan het programma economische zaken.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Surplus
Surplus
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van financiële participatie.
Bijdrage 2024
resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen
(31-12-2023)0
-1.325
8.898
7.573
4.819
4.675
Bedragen x € 1.000
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien. Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventuele druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1.1 van het programma Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres
- Overige verbonden partijen
Mobipunt
Mobipunt
Algemene gegevens
Openbaar belang (doel)
De aandeelhouders streven ernaar samen met de Vennootschap tenminste 40 Mobipunten, 40 deelauto’s en 60 deelfietsen in de deelnemende gemeenten te realiseren gedurende de Pilotfase.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Deelnemers
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
B.V. , directie (1 lid), Algemene vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 100 (33,33%) aandelen op een totaal van 300 aandelen.
Financieel belang
Financiële participatie. Nominale waarde per aandeel € 1,00, plus een agio van € 259.900,00.
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd
vermogen
(31-12-2024)11
n.b.
517
n.b.
7
n.b.
De bijdrage voor mobipunt heeft betrekking op het gebruik van deelauto's.
Risico's
Financiële bijdrage indien beheer en exploitatie van de Mobipunten c.a. niet rendabel blijkt.
Doelrealisatie en webadres
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan de bereikbaarheid binnen onze gemeente onder programma 3 "Beheer openbare buitenruimte".
Webadres
Geen
- Overige verbonden partijen
ROM Inwest Regio BV
ROM Inwest Regio BV
Openbaar belang (doel)
Er zijn grote regionale uitdagingen vanwege de huidige economische crisis en de noodzaak tot een energietransitie en transitie naar een circulaire economie. De ROM is erop gericht om de economie in de regio extra te stimuleren en heeft daartoe middelen om te investeren in bedrijven. Daarnaast ondersteunt de ROM bij business development en bij het toe leiden naar of uitvoeren van rijksregelingen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
Provincie Noord-Holland,
MRA Gemeentes: Uithoorn, Amstelveen, Haarlem,
Landsmeer, Beverwijk, Ouder- Amstel, Edam-Volendam, Heemskerk, Velsen, Amsterdam, Purmerend, Zandvoort, Waterland, Zaanstad, Haarlemmermeer.
NHN Gemeentes (via STAK): Alkmaar, Den Helder,
Hollands Kroon, Schagen, Hoorn, Dijk en WaardStructuur
B.V, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Binnen de aandeelhouders wordt onderscheid gemaakt tussen: de staat, Provincie Noord-Holland (Provincie) en lokale gemeentes in de provincie Noord-Holland.
Binnen de gemeentes wordt er onderscheid gemaakt tussen directe aandeelhouders en certificaathouders. De certificaathouders zijn vertegenwoordigd door Stichting Administratiekantoor Aandelen ROM
REGIO (STAK), terwijl de Provincie, de gemeentelijke
aandeelhouders en de certificaathouders (via de
STAK) deelnemen in het kapitaal van InWest Regio
B.V. (InWest Regio. De Provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland houden alle aandelen in InWest Regio b.v. Binnen de gemeenten zijn er directe aandeelhouders en certificaathouders
De certificaathouders zijn vertegenwoordigd door Stichting Administratiekantoor Aandelen ROM REGIO (STAK)Raadsrapporteurs
N.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2024
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2024)
Eigen vermogen (31-12-2024)
Vreemd vermogen (01-01-2024)
Vreemd vermogen (31-12-2024)
17
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b..
Bedragen x € 1.000
Risico's
De hoogte van de inleg voor het te vormen fondskapitaal is voor de gemeenten vastgesteld op 1% van de gemeentelijke begroting met als
basis de begroting 2020. De totale inleg voor de gemeente Schagen is vastgesteld op € 1.164.980,-. Afhankelijk van de financieringsbehoefte wordt van gemeenten een storting verlangd. De totale inleg van de gemeente Schagen per 31-12-2024 bedraagt € 698.988,-. Naast deze inleg betalen wij jaarlijks een vergoeding voor de uitvoeringskosten
Het fonds is zo ingericht dat het minimaal revolverend moet zijn. Dit betekent dat gemeenten en provincies die deelnemen aan het fonds aan het einde van de fondsperiode hun investering terug krijgen. Een belangrijk voordeel van revolverende fondsen is dat gemeenten hun inleg na afloop van de fondsperiode opnieuw kunnen inzetten ten behoeve van andere doelen. Het is reëel dat het fonds revolverend zal worden, hoewel er nooit garanties kunnen zijn bij investeringen. Een potentieel waardeverlies zou kunnen leiden tot een reservering voor dit risico.De gemeente Schagen speelt een belangrijke rol in de aandelenstructuur van ROM InWest Regio B.V., waar het samen met andere Noord-Hollandse gemeenten en de Provincie Noord-Holland als aandeelhouder fungeert. In 2024 heeft de gemeente ingestemd de overdracht van de aandelen van InWest Regio aan de regionale aandeelhouders, waaronder de gemeenten. Deze wijziging heeft voornamelijk een fiscale achtergrond en heeft geen impact op de bestaande beleids- en toezichtstructuren van de ROM, noch op de regionale aandeelhouderspositie. Door deze wijziging kan de gemeente directer deelnemen in het kapitaal van ROM InWest, hetgeen invloed kan hebben op de samenwerking en regionale investeringsmogelijkheden.
De gemeente Schagen heeft samen met de andere aandeelhouders middelen ingebracht in de verschillende fondsen van ROM InWest, waaronder het Transitiefonds en het MKB Fonds. Hoewel deze fondsen zich in een opbouwfase bevinden, wat betekent dat er nog geen significante opbrengsten zijn gerealiseerd, kunnen de ingezette middelen naar andere regio’s vloeien. Er bestaat het risico dat de investeringen niet in de regio Schagen of de directe omgeving terechtkomen, aangezien de besteding van de fondsen ook andere Noord-Hollandse gemeenten ten goede kan komen, afhankelijk van de prioriteiten en investeringskeuzes van de ROM.
Het is van belang dat de gemeente Schagen nauwlettend toezicht houdt op de uitvoering van de investeringen en de besteding van de middelen, om te waarborgen dat de eigen regio niet benadeeld wordt ten opzichte van andere regio’s binnen Noord-Holland. Het risico van een ongelijkmatige verdeling van de investeringen kan leiden tot het gevoel van onrechtvaardigheid bij de lokale bevolking en politiek, vooral wanneer het gaat om de ondersteuning van lokale ondernemingen en innovaties. Aangezien de fondsen revolverend zijn en pas op de lange termijn rendementen zullen opleveren, is het essentieel dat de gemeente Schagen actief participeert in de besluitvorming over de bestedingen van deze gelden.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan programma 5 economische zaken.
Webadres
https://rominwest.nl