1.4 Grip en sturing op WMO en jeugdzorg
Wat hebben we bereikt
- In 2024 is de Integrale Crisisdienst Jeugd samengevoegd met Veilig Thuis. Dit is belegd bij de GGD.
- In 2024 hebben we in het kader van de voorbereidingen voor de inkoop jeugdhulp gesprekken gevoerd met WMO over de jeugdigen net onder de achttien en boven de achttien. Hier wordt verder aandacht aan besteed bij de inkoop jeugdhulp.
- De gecontracteerde gecertificeerde instellingen hebben de wettelijke taken op de jeugdbeschermingsmaatregelen en jeugdreclasseringsmaatregelen uitgevoerd. De contracten lopen af op 31-12-2025. De voorbereidingen voor de inkoop van de wettelijke taken jeugdbescherming en jeugdreclassering in 2025 zijn afgerond.
- We hebben in 2024 gewerkt aan de voorbereidingen voor de inkoop van jeugdhulp op het vlak van ambulante jeugdhulp, begeleiding, dagbesteding, behandeling, pleegzorg en verblijf samen met Den Helder en Texel.
- Er is een regionaal expertteam (RET) dat zich richt op de best passende zorg voor de meest complexe casuïstiek. Dit team is er in geslaagd het team van experts terug te brengen van 8 naar 5 experts. De samenwerking in het team is hierdoor verbeterd. Gedragswetenschappers van de gemeente en aanbieders van jeugdhulp zijn getraind in het uitvoeren van de verklarende analyse. De verklarende analyse helpt bij het kiezen van een passende aanpak voor een gezin. Door de training verloopt de samenwerking van gemeenten met het RET beter. In de toekomst willen we mogelijk nauwer samenwerken op het RET met regio Alkmaar. Doel hiervan is de expertise te vergroten, efficiënter gebruik te maken van kostbare expertise en een kostenbesparing te realiseren. Vooruitlopend hierop is in 2024 de samenwerking met Alkmaar geïntensiveerd. Er is bijvoorbeeld een uniforme werkwijze ontwikkeld.
- Op provinciaal niveau (Noord-Holland) is er een plan gemaakt en opgeleverd voor de afbouw gesloten jeugdhulp. Dit plan is afgerond in december 2024. Hiermee hebben de samenwerkende gemeenten in Noord-Holland de gelden verkregen die beschikbaar zijn gesteld door het Rijk. Doel van deze gelden is de afbouw van gesloten jeugdhulp en de opbouw van alternatieve vormen van jeugdhulp. Vanaf de start in 2019 van het transformatieplan jeugdhulp, tot en met 2022, was er een daling te zien van 18 – tot 20% van het aantal gesloten plaatsingen. Vanaf 2023 stagneert de daling, dit heeft zich in 2024 voortgezet. Ook de opbouw van alternatieve vormen van jeugdhulp stagneerde. Met het beschikbaar komen van de gelden kunnen we ook in de Kop van Noord-Holland met samenwerkende regio’s gaan bouwen aan de verdere afbouw van gesloten jeugdhulp, de opbouw van ambulante vormen van jeugdhulp en kleinschalige woonvoorzieningen.
- Het project externe verwijzers is afgerond. We hebben een verbetering van de samenwerking met huisartsen en gecertificeerde instellingen bereikt door betere samenwerkingsafspraken en -processen. Een tiental adviezen dat gericht is op de bedrijfsvoering worden voor de borging van dit resultaat uitgevoerd door het kwaliteitsteam van de wijkteams. Hiermee is het resultaat van het project in de staande organisatie geborgd.
- We hebben samen met het onderwijs uitvoering gegeven aan de onderwijszorgarrangementen. We hebben voorbereidingen getroffen om te komen tot collectieve financiering hiervan.
CEO
Jaarlijks wordt in het kader van de Wmo, de jeugdwet en de participatiewet een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd. In 2024 is het besluit genomen om het cliëntervaringsonderzoek over 2023 eenmalig niet uit te voeren omdat de prioriteit bij het uitvoeringsplan voor de SPUK – GALA gelden en het Programma Nieuwkomers lag. Dit heeft geen consequenties voor ons als gemeente. Vanaf het einde van het jaar hebben we gefocust op een kwalitatief verbeterde uitvoering van het onderzoek over 2024. Dit onderzoek zal starten in Q1 2025 en de resultaten zullen in Q3 2025 beschikbaar gesteld worden aan de raad.
VPTZ
Bij vrijwillige palliatieve terminale zorg (VPTZ) wordt door de inzet van vrijwilligers ondersteuning geboden aan deelnemers en diens naasten, die willen sterven thuis of binnen een intramurale setting. De VPTZ werd voor de regio Noord-Holland Noord de afgelopen jaren uitgevoerd en gecoördineerd door Humanitas Noord-Kennemerland. Om verschillende redenen liep deze organisatie niet goed. Daarom heeft Humanitas KNH besloten de uitvoering en organisatie van VPTZ in de Kop van NH over te nemen. Het ministerie van VWS verstrekt structureel de subsidie voor VPTZ. De hoogte van de subsidie baseert VWS op het aantal deelnemers van de afgelopen 3 jaar. Voor de regio KNH liggen de cijfers van de afgelopen 3 jaar door bovengenoemde situatie laag en zijn deze niet representatief. Dit betekent dat er vanuit VWS voor 2024 maar een klein deel subsidie beschikbaar was voor de regio KNH. Om het voor Humanitas mogelijk te maken om de VPTZ weer op orde te brengen en te ontwikkelen hebben we een incidentele subsidie beschikbaar gesteld.
Inkoopprocedure Maatwerkvoorzieningen Wmo
Wij bieden individuele maatwerkvoorzieningen Wmo aan op het vlak van begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf, hulpmiddelen, schoonmaakondersteuning, woningaanpassingen en vervoer.
De gemeente Schagen heeft in 2024 in regionaal verband een inkoopprocedure gehouden voor de volgende maatwerkvoorzieningen: hulpmiddelen, begeleiding, groepsbegeleiding, huishoudelijke ondersteuning en beschermd wonen. Voor alle voorzieningen gelden nieuwe contracten per 1 januari 2025. De raad is hier begin januari 2025 over geïnformeerd.
De oude contracten liepen af op 31 december 2024, met uitzondering van de hulpmiddelen en woningaanpassingen. De basis is gelegd voor implementatie van de doelen die in het Regionale Transformatieplan Wmo zijn geformuleerd.
Het regionale transformatieplan Wmo is opgegaan in de Regiovisie Sociaal domein. De regiovisie is de basis geweest van de hiervoor genoemde inkoopprocedure.
Beschermd wonen
Wij bieden voorzieningen aan voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
Maatschappelijke opvang en beschermd wonen zijn toegankelijk voor inwoners van de gemeente Schagen maar dit wordt uitgevoerd door de gemeente Den Helder. Voor beschermd wonen is een regionale inkoop geweest en voor maatschappelijke opvang wordt steeds vaker de regionale samenwerking gezocht. Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor ankerplaatsen. Dit wordt in 2025 verder uitgewerkt.
We geven uitvoering aan Reablement.
Het project Langer Vitaal Thuis werd in 2024 verder uitgerold. Dit project, gebaseerd op de reablement-methode, helpt inwoners om hun zelfredzaamheid te herwinnen en langer zelfstandig thuis te blijven wonen.
In 2024 werken we verder aan het ontwikkelen van het Trefpunt Gezond & Zo.
Het Trefpunt Gezond & Zo werd verder ontwikkeld als een centrale plek waar inwoners van Warmenhuizen en Tuitjenhorn, laagdrempelig terecht kunnen voor informatie, advies en activiteiten op het gebied van welzijn, gezondheid en zelfredzaamheid.
We hebben een stevige samenwerking tussen het medisch en sociaal domein door middel van 'Welzijn op recept'.
Welzijn op Recept werd in 2024 verder uitgebreid. Meer huisartsenpraktijken sloten zich aan, waardoor meer inwoners konden worden doorverwezen naar activiteiten zoals sport, sociale bijeenkomsten en creatieve workshops. Dit project helpt inwoners met klachten zoals stress en eenzaamheid. Het toegangsteam van de gemeente is een belangrijk aanspreekpunt hierin
Er is onderzocht wat de mogelijkheden zijn om te komen tot een open vorm van dagbesteding. Er is een verband gelegd met de ingekochte geïndiceerde dagbesteding.
De inkoop van de groepsbegeleiding kent op dit moment een licht, midden en zwaar indeling.
De lichte vorm kan op termijn omgezet worden naar een open vorm van dagbesteding.
Woonzorgvisie
Er is in 2024 een start gemaakt met het ontwikkelen van een regionale woonzorgvisie. Dit loopt nog door in 2025.
Het raadbrede programma van het thema seniorenbeleid wordt vanaf 2024 uitgevoerd. Er is een werkgroep vanuit de raad en ambtelijke ondersteuning die dit voorbereidt.
Het seniorenbeleid werd in maart 2024 vastgesteld. Hierbij ligt de focus op de 4 speerpunten:
- Doelgroepenvervoer. Het onderzoek naar het toekomstplan regionaal doelgroepen vervoer is afgerond en wordt eind januari 2025 opgeleverd. Er zijn ook gesprekken geweest met lokale vrijwilligersorganisaties die voor Schagen het doelgroepenvervoer regelen. De hiaten zijn in kaart gebracht en worden meegenomen in het uitvoeringsplan Seniorenbeleid.
- Efficiënte indicatiestelling. Er zijn gesprekken geweest met de consulenten van het wijkteam en Geriant om de indicatiestellingen te bespreken. Dit wordt verder uitgebreid in 2025 en zal tevens vorm krijgen in het uitvoeringsplan Seniorenbeleid.
- Community care. Er is gesproken met Samen en Wonen plus Welzijn die voor de gemeente Schagen in willen zetten op community care. Besloten is de handen ineen te slaan.
Deze partijen, samen met de wooncompagnie hebben een convenant getekend waarbij het doel is de buurtkamers gezamenlijk beter te positioneren voor dit doel.
- Woningen voor senioren. In de woonprogramma’s van de nieuwbouwprojecten wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het bouwen van woningen geschikt voor senioren, zowel in de sociale huursector als in de koopsector. In de bestaande wijken wordt meegewerkt aan woningsplitsing (i.s.m. Wooncompagnie) en het plaatsen van generatiewoningen als extra woning op het bestaande woonperceel.
Het onderzoek naar een product voor de begeleiding van jongeren van net onder de 18 of net boven de 18 om te leren zelfstandig te wonen nemen we mee in de voorbereiding van de in te kopen producten op jeugdhulp en Wmo en heeft onze aandacht.
Dit onderwerp wordt tevens meegenomen in de Regionale woonzorgvisie.