Programma Beheer openbare buitenruimte

Wat heeft het gekost

Wat heeft het gekost

Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat

Programma Beheer openbare buitenruimte

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Primaire Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil

Lasten

P3VV1.23

Verkeer en Vervoer

9.669

6.728

6.631

97

P3VV2.23

Riool

4.409

4.064

4.147

-83

P3VV3.23

Beheer buitenruimte

7.185

4.383

5.017

-634

Totaal lasten

21.263

15.175

15.795

-621

N

Baten

P3VV1.23

Verkeer en Vervoer

316

655

808

-154

P3VV2.23

Riool

5.865

5.419

5.523

-104

P3VV3.23

Beheer buitenruimte

302

182

403

-220

Totaal baten

6.484

6.256

6.734

-478

V

Saldo van lasten en baten

-14.779

-8.918

-9.061

-143

N

Toevoeging aan reserves

5.050

10.985

10.975

10

Onttrekkingen aan reserves

5.078

4.682

4.579

103

Saldo mutaties reserves

29

-6.303

-6.395

-92

N

Totaal resultaat

-14.750

-15.221

-15.457

-235

N

Toelichting verschillen

Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht

Lasten

P3VV1.23 Verkeer en Vervoer

Er is een positieve afwijking op dit onderdeel (97V) wat als volgt verklaard kan worden:

  • Er is meer onvoorzien onderhoud uitgevoerd, zoals het aanpassen van in- en uitritten op verzoek van particulieren en bedrijven. Daarnaast zijn extra kosten ontstaan door schade bij de aanleg van nuts- en glasvezelinfrastructuur. Deze kosten konden niet eerder worden voorzien, omdat ze voortkwamen uit onverwachte situaties die pas tijdens de uitvoering zichtbaar werden.

De extra kosten door nuts- en glasvezelschade zijn niet ongebruikelijk bij dergelijke werken. Dit soort schade is moeilijk vooraf in te schatten en kan daardoor niet nauwkeurig worden begroot (215N).

  • Dit betreft afrekeningen van investeringen die ten lasten van de exploitatie worden gebracht. Doordat niet alle investeringen volledig in 2024 zijn uitgevoerd worden er lagere lasten afgerekend naar de exploitatie, dan waar rekening mee is gehouden. Daarnaast is een deel afgerekend naar het product beheer buitenruimte waar een nadeel is ontstaan. Zie ook product beheer buitenruimte. (108V)
  • Bij controle van de staat van activa is naar voren gekomen dat bepaalde lasten ten onrechte zijn geactiveerd. Deze boekwaarden moeten we nu in een keer ten lasten van de exploitatie nemen. Hierdoor ontstaat een nadeel op de kapitaallasten (172N).
  • Fietsers hadden bij het kruispunt Sint Maarten Vlotbrug moeite om over te steken, waardoor verkeersregelaars zijn ingeschakeld. Dit heeft extra kosten veroorzaakt, waarvan slechts een deel door het Rijk is vergoed. Inmiddels zijn kleine maatregelen getroffen om het probleem te verhelpen (37N).
  • Er zijn meer storingen in de openbare verlichting dan verwacht, veroorzaakt door de aanleg van glasvezel en andere nutsvoorzieningen. Dit was vooraf lastig in te schatten, aangezien de impact van deze werkzaamheden op de verlichting niet altijd zichtbaar is voordat ze plaatsvinden (73N).
  • Gezien de onvoorspelbaarheid van winterse omstandigheden is het niet mogelijk om het budget hierop vooraf af te stemmen. Het blijkt nu dat de winter van 2024 milder was dan verwacht, waardoor er minder gladheidsbestrijding nodig was dan oorspronkelijk begroot (190V).
  • Er is minder uitgegeven op straatreiniging dan oorspronkelijk was ingeschat. In de tweede rapportage is extra budget aangevraagd op basis van een voorlopige inschatting van de extra kosten. Achteraf blijkt dat het werkelijke benodigde budget lager uitviel dan verwacht (25V).
  • Er is minder uitgegeven op het beheer van waterwegen, mede doordat de baggerwerkzaamheden jaaroverstijgend zijn. Het merendeel van de uitvoeringskosten zal in 2025 worden uitgevoerd en gefactureerd. Daarnaast was de inschrijving voor het baggerjaar 2024-2025 lager dan verwacht (275V).
  • Overige verschillen (4N)

P3VV2.23 Riool

  • De boeking in de voorziening valt hoger uit dan begroot. Dit verschil is ontstaan doordat het nieuwe PSWR pas na de vaststelling van het tarief voor riolering werd vastgesteld. De originele storting in de spaarvoorziening was hoger dan het bedrag in het PSWR (beheersplan riolering). Daarnaast is overhead verhoogd en er is extra inhuur bovenop de reguliere formatie geweest. Door deze factoren waren de lasten hoger begroot dan werkelijk. Het overschot wordt in de voorziening gestort (281N).
  • De onderschrijding voor riolering wordt voornamelijk veroorzaakt doordat we minder hebben uitgegeven aan de samenwerking in de Noordkop. Het blijkt lastig om bepaalde functies in te vullen. Doordat het een samenwerking betreft, zijn de kosten pas na afloop van het jaar inzichtelijk. Als gevolg hiervan lijkt het alsof er weinig werk is uitgevoerd voor riolering, terwijl dit niet het geval is. De nadruk lag in 2024 op investeringen. Er is meer dan 3 miljoen geïnvesteerd. Dit komt doordat we een spaarvoorziening gebruiken die het tarief egaliseert, waardoor alleen de storting in de voorziening wordt meegenomen en de werkelijke uitgaven op de investeringen niet zichtbaar zijn (198V).

P3VV3.23 Beheer Buitenruimte

  • Het budget voor bomen is overschreden, als gevolg van de kosten voor het herstellen van stormschade (27N).
  • De overschrijding op onderhoud groen is te wijten aan aanpassingen in de budgetten, waardoor kosten in de exploitatie zijn gemaakt in plaats van op investeringen. Dit komt doordat we kritischer zijn gaan sturen op de definitie van investeringen, waarbij de meeste werkzaamheden op groen niet als investering worden aangemerkt.  In de tweede rapportage had een herziening van de begroting plaats moeten vinden om deze kosten beter te reflecteren, maar dit is destijds niet geïdentificeerd (271N).
  • Dit betreft afrekeningen van de projecten 'Bollen en bijen' en 'Schagen groeit door'. Deze afrekeningen zijn per abuis begroot op het product verkeer en vervoer. Hierdoor ontstaat op het product beheer buitenruimte een nadeel en een voordeel op het product verkeer en vervoer. Vanaf 2025 zijn deze budgetten opgenomen in de exploitatie begroting (78N).
  • Hogere kapitaallasten onderhoud groen wordt veroorzaakt doordat we dit jaar de kosten en opbrengsten conform BBV niet meer salderen. Per saldo is dit budgetneutraal omdat ook de baten zijn opgehoogd (221N).
  • In het verleden werden bepaalde kosten met betrekking tot begraafplaatsen geboekt onder de post "groen". Naar aanleiding van een onderzoek door EFK is vastgesteld dat deze kosten onder een andere BTW-code vallen. Hierdoor dienen deze kosten voortaan onder de specifieke post "begraafplaatsen" te worden geboekt. Deze constatering werd eind 2024 gedaan, wat heeft geleid tot een nadelig effect (69N)
  • De kosten van strandreiniging hangen samen met afval aanbod. Dit jaar is er minder afval aanbod geweest, waardoor er minder kosten zijn gemaakt dan begroot (26V)
  • Overige verschillen (6V)

Baten

P3VV1.23 Verkeer en vervoer

  • Jaarlijks kunnen we bepaalde kosten verhalen wanneer nutsbedrijven wegen openhalen voor werkzaamheden, wat de weg kwaliteit beïnvloedt. De ‘Degeneratie-opbrengsten’ zijn lastig vooraf in te schatten. Hoewel we in de 2e rapportage een bijraming hebben gedaan, konden we aan het einde van het jaar alsnog extra kosten declareren. Tevens hebben we iets meer leges inritten ontvangen (65V).
  • De vergoeding voor de openbare prullenbakken is op het onderdeel afvalbakken geboekt, terwijl de begroting onder het onderdeel afval staat. Hierdoor lijkt er bij afvalbakken een voordelig verschil te ontstaan (44V).
  • We hebben een niet begrote subsidie ontvangen voor verkeersregelaars. Daarnaast is er een bijdrage voor het project 'Doortrappen' ontvangen, die doorgestort wordt naar Stichting Sportservice (31V)
  • Overige verschillen (14V)

P3VV2.23 Riool

  • De afwijking in de opbrengsten riolering wordt deels verklaard doordat een groot bedrijf uiteindelijk voor meer eenheden is aangeslagen dan oorspronkelijk begroot. Daarnaast is het aantal areaaluitbreidingen iets hoger uitgevallen dan begroot, wat heeft geleid tot hogere opbrengsten (94V).
  • Overige verschillen (9V)

P3VV3.23 Beheer Buitenruimte

  • Hogere baten kapitaallasten onderhoud groen wordt veroorzaakt doordat we dit jaar de kosten en opbrengsten conform BBV niet meer salderen. Per saldo is dit budgetneutraal omdat ook de lasten zijn opgehoogd (221V).

Reserves

Baten

  • De kapitaallasten van de investeringen in het openbaar gebied onttrekken we aan de reserve financiering maatschappelijk nut. De kapitaallasten op deze investeringen is lager dan waar rekening mee is gehouden, daarom onttrekken we ook minder aan de reserve. (103N).
Deze pagina is gebouwd op 06/24/2025 10:53:03 met de export van 06/24/2025 10:45:18