1.1 Onderwijs
Wat hebben we bereikt
- De projecten voor onderwijshuisvesting die in 2023 als urgent waren aangemerkt, zijn in 2024 grotendeels afgerond:
- Bij basisschool de Hoge Ven zijn de bouwkundige gebreken hersteld en de constructiefouten verholpen
- Bij het Regius college zijn de installaties met betrekking tot duurzaamheid en “Frisse scholen" geplaatst. De Suvis (specifieke uitkering ventilatie in scholen) subsidie vanuit het Rijk is hiervoor ingezet. Hiermee voldoen we aan de doelstellingen op het gebied van verduurzaming.
- De Hoge Akker: in Tuitjenhorn is een IKC gerealiseerd, zodat leerlingen van 0-12 jaar een vloeiende overgang naar de basisschool ervaren. De vernieuwing van het gebouw vanwege geluidsoverlast is afgerond.
- Basisschool De Zwerm: de voorbereidende werkzaamheden om tot een nieuwe school te komen zijn in 2024 afgerond. Er is een noodschool gerealiseerd.
- Basisschool de Julianaschool: er is een aanbesteding gestart voor het plaatsen van 5 extra lokalen.
- Met het Viertaal-college en het Regius zijn gesprekken geweest om de school te integreren in het Regius. Deze zijn nog niet afgerond.
- Met het oog op de vaststelling van een nieuw en toekomstbestendig Integraal Huisvestingsplan (IHP) hebben we voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd:
- Opstellen doelstellingen en bespreken met schoolbesturen
- Er zijn quickscans gemaakt van alle schoolgebouwen qua uitstraling, bouwkundige staat, exploitatie en onderwijskundige functie
- De kostenberekening is toegepast op de schoolgebouwen die moeten worden gebouwd. Daarom is er nu inzicht in de oprichtingskosten/renovatiekosten van de nieuw te bouwen of te renoveren scholen.
- We hebben actief Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) gevoerd met de onderwijsbesturen om bovenstaande doelen te bespreken en bereiken.
- We hebben actief het Lokaal Educatieve Agenda overleg gevoerd met de besturen van de kinderopvang, het primair onderwijs en de GGD.
- Er is een verandering doorgevoerd in de modelverordening leerlingenvervoer van de VNG in april 2024. De plaats waar een leerling feitelijk verblijft is nu bepalend voor de aanvraag van leerlingenvervoer, niet meer de gemeente waar het kind staat ingeschreven. Als een kind in een jeugdhulpinstelling verblijft, wordt dus de aanvraag leerlingenvervoer gedaan bij de gemeente waar de jeugdhulpinstelling staat. Dit heeft in 2024 gezorgd voor een verhoging van het aantal maatwerkaanvragen voor leerlingenvervoer en ook voor een verhoging van de kosten.
- De gemeente had in 2024 nog NPO (Nationaal Programma Onderwijs) middelen te besteden. De kinderopvang en het onderwijs hebben hier goed gebruik van gemaakt. Zo zijn extra boeken, schoolmaatschappelijk werk op het praktijken voortgezet speciaal onderwijs en jongerenwerk op het voortgezet onderwijs. en de Schakelklas hiervan betaald. De Schakelklas is gericht op leerlingen met risico op een achterstand in de taalontwikkeling in het basisonderwijs.
- Via het Doorstroompunt, Leerplicht en Kwalificatieplicht hebben wij ingezet op het voorkomen van schooluitval. Met tijdelijk geld hebben wij Mazl (Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen) ingezet.
- We hebben de Boekstartcoach en Menukaarten VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) opnieuw gefinancierd. De Boekstartcoach was aanwezig op de consultatiebureaus. Daarbij wees de coach ouders op het belang van voorlezen voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Met de Menukaarten VVE versterken we de leesomgeving van de peuterplaatsen waar voorschoolse educatie wordt aangeboden. Met zowel de Boekstartcoach als de Menukaarten VVE hebben we de kans op een onderwijsachterstand verkleind. Daarnaast is het doel het tegengaan van laaggeletterdheid. Op dit moment is het percentage laaggeletterden in de gemeente circa 12%.